شیمی نو

ساخت وبلاگ

اسید فسفریک به عنوان یک اسید ضعیف و معدنی باتوجه به مقادیر ناخالصی به دو صورت خوراکی و تجاری تولید و به بازار عرضه می شود. نوع تجاری آن که خلوص کمتری دارددر تولید کودهای مصنوعی و سایر صنایع تجاری که به خلوص بالای اسید فسفریک نیازی ندارند به کار برده می شود. اسید فسفریک صنعتی عمدتاً به عنوان یک ماده افزودنی در تهیه کودها به گونه ای طراحی شده است که نسبت های ایده آلی از عناصر لازم برای رشد، به ویژه نیتروژن، فسفر و پتاسیم را برای محصولات فراهم می کند. کودهای تهیه شده عمدتا سوپر فسفات هایی با سطح بالایی از فراهمی زیستی هستند.

نوع خوراکی اسید فسفریک با خلوص بالا در صنایع غذایی استفاده می شود و به عنوان افزودنی غذایی  E338، به عنوان یک تنظیم کننده اسیدیته عمل می کند و در بسیاری از نوشیدنی های گازدار این اسید مسئول طعم مشخص کوکاکولا است. همچنین به عنوان مهارکننده رشد باکتری و کپک است که ایمنی محصولات غذایی (مثلا مربا)  و عمر مفید آنها را افزایش می دهد. نمک های اسید فسفریک نه تنها اسیدیته را تنظیم می کنند، بلکه پروتئین های شیر را نیز اصلاح می کنند و بنابراین در تولید محصولات لبنی نیز استفاده می شوند. قیمت اسید فسفریک گریدهای صنعتی و خوراکی با یکدیگر متفاوت است.

مشخصات فنی اسید فسفریک

  • نقطه جوش : 212 درجه سانتیگراد
  • رنگ: بی رنگ، شفاف
  • چگالی: 1.63 گرم بر سانتی متر مکعب
  • نقطه ذوب: 40- 42 درجه سانتیگراد
  • بو : بی بو
  • حلالیت در آب : محلول

روش تولید اسید فسفریک

برای بدست آوردن اسید فسفریک دو روش وجود دارد. روش اول، به اصطلاح روش مرطوب، از کلسیم فسفات که به طور طبیعی در سنگ ها به شکل مواد معدنی مانند آپاتیت ها و فسفریت ها وجود دارد، استفاده می کند. هنگامی که با اسید سولفوریک درمان می شوند، به سولفات کلسیم و اسید فسفریک صنعتی (V) تبدیل می شوند.

به صورت اختیاری، اسید گرید مواد غذایی و شیمیایی نیز با جداسازی فسفر خالص در یک کوره قوس الکتریکی و سپس تبدیل آن به دکاتاکسید تترا فسفر تولید می‌شود. سپس این ترکیب با آب داغ تصفیه می شود و در نتیجه اسید فسفریک خالص و با کیفیت بالا (V) تولید می شود. قیمت اسید فسفریک بسته به گرید و خلوص آن متفاوت است.

کاربردهای اسید فسفریک

  • این ماده به عنوان یک استاندارد خارجی برای رزونانس مغناطیسی هسته ای فسفر-31 NMR)) به کار برده می شود.
  • به عنوان یک راه حل برای آنودایز کردن و به عنوان یک پاک کننده توسط صنایع ساختمانی برای از بین بردن رسوبات معدنی، لکه های سیمانی و لکه های آب سخت استفاده می شود.
  •  همچنین به عنوان تنظیم کننده pH در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست به کار برده می شود.
  • این ماده به عنوان یک عامل پخش کننده در مواد شوینده و درمان چرم استفاده می شود.
  •  نقش مهمی در تهیه مشتقات آلبومین ایفا می کند.
  • اسید فسفریک ماده مهمی است که در تهیه دی سدیم هیدروژن فسفات، تری سدیم فسفات، کلسیم دی هیدروژن فسفات و مونوهیدروژن فسفات استفاده می شود.
  • همچنین در دندانپزشکی و ارتودنسی به عنوان محلول اچینگ به کار برده می شود.
  • به عنوان یک عامل ضدعفونی کننده در صنایع لبنی، غذایی و به عنوان طعم دهنده اسیدی در محصولات غذایی عمل می کند.
  • به طور گسترده ای برای از بین بردن زنگ در ابزارها یا سطوح فولادی با تبدیل یون زنگ زده به ترکیب فسفات محلول در آب استفاده می شود.

ایمنی اسید فسفریک

مقادیر محدودی اسید فسفریک و املاح آن در بدن انسان وجود دارد. آنها مسئول pH صحیح مایعات بدن هستند، اما همچنین اسیدهای نوکلئیک و حامل های انرژی  - ATP و ADP را می سازند. این ترکیب در دندان ها و استخوان ها نیز وجود دارد.

از سوی دیگر، مقادیر بیش از حد اسید فسفریک (V) می تواند برای سلامتی مضر باشد. البته خطر اصلی تماس با محلول بسیار غلیظ است. این ترکیب بسیار سوزاننده در تماس با پوست و غشاهای مخاطی باعث سوختگی شیمیایی می شود. مصرف خوراکی آن باعث تحریک شدید دستگاه گوارش، استفراغ، اسهال خونی، مشکلات تنفسی و حتی تشنج و مرگ می شود.

متأسفانه به عنوان یک افزودنی غذایی E338 در دوزهای بالا اثرات نامطلوبی بر سلامتی دارد. به گفته دانشمندان، فسفر بیش از حد می تواند منجر به ایجاد سنگ کلیه و پوکی استخوان شود. همچنین در جذب بسیاری از مواد معدنی ارزشمند اختلال ایجاد می کند و باعث فرسایش مینای دندان شود. برای آگاهی از قیمت اسید فسفریک می توانید به سایت های فروش مواد شیمیایی مراجعه نمایید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : اسید فسفریک , اسید فسفریک چیست؟ قیمت اسید فسفریک, تولید اسید فسفریک , ایمنی اسید فسفریک, نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 119 تاريخ : يکشنبه 30 مرداد 1401 ساعت: 15:11

یک رژیم غذایی متنوع بهترین راه برای داشتن یک بدن سالم است. مکمل ها (همانطور که از نامشان پیداست) می توانند برای کمک به فردی که کمبودهای خاصی دارد، مورد استفاده قرار بگیرند. اگر به دلیل چنین کمبودهایی مکمل مصرف می کنید، باید سعی کنید آن را به گونه ای مصرف کنید که جذب بهینه را افزایش دهد. زمان مصرف مکمل ها ممکن است پیچیده به نظر برسد، بنابراین بیایید زمان مصرف برخی از رایج ترین مکمل های غذایی را بررسی کنیم.

بهترین زمان مصرف مکمل ها

در مورد اینکه آیا مصرف ویتامین‌ها در صبح یا شب بهترین است، بحث‌هایی وجود دارد اما  مصرف مکمل های غذایی در شب توصیه نمی شود زیرا هضم غذا در طول خواب کند می شود، بنابراین مصرف مکمل های مغذی در اواخر شب با جذب موثر ارتباطی ندارد.

صبح برای مصرف  مولتی ویتامین ها و هر نوع ویتامین B بهترین زمان است. مولتی ‌ویتامین‌ها وقتی زودتر در روز مصرف شوند، بهترین عملکرد را دارند، زیرا ویتامین‌های B موجود در آن‌ها ممکن است متابولیسم و ​​عملکرد مغز را بیش از حد برای یک عصر آرام یا قبل از خواب تحریک کنند.

با غذا یا بدون غذا

بیشتر مکمل ها باید همراه با غذا مصرف شوند تا احتمال ایجاد ناراحتی معده کاهش یابد و هضم غذا تحریک شود و جذب بهتر شود. برای تعداد کمی از افراد واقعاً مهم نیست که آنها را با معده خالی مصرف کنید. مکمل‌های آهن، منیزیم و روغن ماهی رایج ‌ترین دلیل ناراحتی‌های گوارشی هستند زمانی که با معده خالی مصرف می‌شوند، بنابراین مراقب مصرف این مکمل‌ها همراه با غذا یا میان‌ وعده باشید.

ویتامین های محلول در چربی  A، D، E و K زمانی بهتر جذب می شوند که آنها را همراه با یک وعده غذایی یا میان وعده حاوی حداقل یک قاشق چای خوری چربی (حدود 5 گرم چربی) میل کنید. همین امر در مورد مولتی ویتامین که حاوی ویتامین های بسیاری است نیز صدق می کند.

برای مصرف پروبیوتیک ها، بهترین زمان مصرف آنها با غذا یا 30 دقیقه قبل از غذا است. مصرف مایعات به ویژه برای باز شدن قرص یا کپسول مکمل و برای انحلال مواد مغذی محلول در آب مانند ویتامین C و ویتامین B اهمیت دارد. بنابراین مطمئن شوید که تمام مکمل ها را با یک لیوان آب بخورید.

جمله «با غذا مصرف کنید» برای مکمل های غذایی مانند سیترات کلسیم و گلیسینات منیزیم استفاده می شود این مکمل ها برای هضم به اسید معده شما متکی نیستند.

برخی از مواد مغذی شامل ویتامین D برای افزایش جذب کلسیم و ویتامین C برای افزایش جذب آهن مفید هستند. به همین دلیل است که مصرف همزمان این مواد مغذی از طریق مکمل ها یا تقویت با منابع غذایی ایده آل است. به عنوان مثال مصرف مکمل های آهن با یک لیوان آب پرتقال بهتر است زیرا اثرات تقویت کننده جذب ویتامین C را به همراه دارد.

کلسیم می تواند بر جذب آهن، روی و منیزیم بدن شما تأثیر بگذارد. بنابراین توصیه می شود که مکمل‌های کلسیم را در وعده‌های غذایی متفاوت از مکمل‌های آهن یا مولتی ویتامین ‌تان مصرف کنید. همچنین توجه داشته باشید که وقتی 600 میلی گرم یا کمتر در یک زمان مصرف می کنید، بدن شما به طور موثرتری کلسیم را جذب می کند.

اگر بیش از این مقدار به صورت روزانه مصرف می کنید، باید دوز را به دو قسمت صبح و عصر تقسیم کنید .فیبر یکی دیگر از مواد مغذی است که باید جدا از سایر مکمل‌ها و داروها مصرف کنید، زیرا در جذب اختلال ایجاد می‌کند. اگر در زمان خواب هیچ چیز دیگری مصرف نمی کنید، توصیه می شود این کار را قبل از خواب انجام دهید.

یک نمونه برنامه روزانه مصرف مکمل ها

همراه با صبحانه :

  • مولتی ویتامین یا مولتی ویتامین/اسید فولیک قبل از صبحانه
  • ویتامین های  B
  • امگا 3 و پروبیوتیک ها

همراه با ناهار:

  • کلسیم و ویتامین دی

همراه با شام :

  • آهن و ویتامین سی
  • ویتامین سی می تواند باعث سوء هاضمه شود ، بنابراین برخی ترجیح می دهند آن را با غذا مصرف کنند تا حالت تهوع یا یبوست را کاهش دهند.

قبل از خواب

  • مکمل فیبر (با یک لیوان بزرگ آب)

از آنجایی که ناراحتی معده در بارداری کاملا اتفاقی است، پزشکان توصیه می کنند ویتامین های دوران بارداری را همراه با غذا مصرف کنید، یک میان وعده کوچک با مقداری چربی در آن کافی است. این ممکن است بهترین راه برای مصرف ویتامین، جذب بهینه ویتامین های محلول در چربی و تنها تاثیر حداقلی بر جذب ویتامین های محلول در آب باشد.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : بهترین زمان مصرف مکمل ها , زمان مصرف مکمل ها, زمان مصرف مکمل های غذایی, , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 153 تاريخ : يکشنبه 23 مرداد 1401 ساعت: 3:22

سود پرک یک جامد سفید و بی بو است که می تواند به شدت با اسیدهای قوی و با آب واکنش نشان دهد. این ترکیب یک ماده خورنده است که می تواند با رطوبت هوا واکنش نشان دهد و ممکن است هنگام حل شدن، گرما ایجاد کند. اگر نزدیک مواد قابل اشتعال باشد، این گرما می تواند موجب آتش سوزی شود. با داشتن توانایی در تغییر چربی از آن برای ساخت صابون و به عنوان یک ماده اصلی در محصولات خانگی مانند پاک کننده های تخلیه مایع استفاده می شود. سود پرک کاملا یونی است و در اتانول و متانول حل می شود، اگرچه در این حلال ها حلالیت کمتری نسبت به هیدروکسید پتاسیم نشان می دهد. قیمت سود پرک بسته به کیفیت و شرکت تولید کننده آن متفاوت است.

موارد استفاده از سود پرک

کاربردهای عمومی

سود پرک باز قوی اصلی مورد استفاده در صنعت و مواد شیمیایی است که اغلب برای تحریک واکنش های شیمیایی و همچنین برای خنثی سازی مواد اسیدی استفاده می شود. همچنین می توان از آن به عنوان یک عامل خنثی کننده در پالایش نفت نیز استفاده کرد.

سود پرک برای ساخت مواد شیمیایی آلی استفاده می شود که یکی از مهم ترین آنها اپوکسی پروپان (اکسید پروپیلن) است که به نوبه خود برای ساخت پلی یورتان ها به کار برده می شود.

مقدار زیادی از این ماده برای تمیز کردن گازها و حذف اسیدها قبل از انتشار آنها به محیط باز استفاده می شود. به عنوان مثال گازهای منتشر شده از سوختن سوخت های فسیلی که حاوی مقادیر قابل توجهی دی اکسید گوگرد است. راه های زیادی برای به دام انداختن دی اکسید گوگرد وجود دارد که یکی از آنها شامل تمیز کردن گازها با محلول هیدروکسیدهای سدیم(سود پرک) و کلسیم است. این تکنیک همچنین در فرآیندهای پالایشی مانند خالص سازی بوکسیت استفاده می شود.

در تولید آلومینا - فرآیند بایر

سود پرک در پالایش سنگ معدن آلومینا ( بوکسیت ) برای تولید آلومینا (اکسید آلومینیوم) که ماده خام مورد استفاده برای تولید فلز آلومینیوم از طریق فرآیند ذوب است، به کار برده می شود.

استفاده در تجزیه و تحلیل شیمیایی

در شیمی تجزیه ، سود پرک اغلب در اندازه گیری غلظت اسیدها با تیتراسیون استفاده می شود و از آنجایی که این ترکیب شیمیایی یک استاندارد اولیه نیست، محلول ها باید ابتدا با تیتراسیون در برابر استانداردی مانند KHP استاندارد شوند . بورت هایی که در معرض سود پرک قرار دارند باید بلافاصله پس از استفاده شسته شوند تا از "یخ زدن" دریچه جلوگیری شود. سود پرک به طور سنتی برای آزمایش کاتیون‌ها در آنالیز غیرآلی کیفی و همچنین برای تهیه محیط قلیایی برای برخی واکنش‌هایی که به آن نیاز دارند، مانند آزمایش Biuret استفاده می‌ شده است. قیمت سود پرک خارجی با ایرانی متفاوت بوده و به راحتی قابل دسترسی است.

در تولید صابون

سود پرک به طور سنتی در ساخت صابون (صابون فرآیند سرد، صابون سازی ) استفاده می شده است که اعراب در قرن هفتم شروع به تولید صابون به این روش کردند و امروزه نیز از همین فرآیند اولیه استفاده می شود.

کاغذ سازی

سود پرک به طور گسترده در ساخت کاغذ استفاده می شود. این ماده شیمیایی همراه با سولفید سدیم، جزء کلیدی محلول سفید کننده است که برای جداسازی لیگنین از الیاف سلولز در فرآیند کرافت استفاده می‌شود. همچنین نقش کلیدی در چندین مرحله بعدی از فرآیند سفید کردن خمیر قهوه ای حاصل از فرآیند خمیرسازی دارد. این مراحل شامل اکسیژن زدایی، استخراج اکسیداتیو و استخراج ساده است که همگی نیازمند یک محیط قلیایی قوی با pH> 10.5 در پایان مراحل هستند.

بیودیزل

برای ساخت بیودیزل، از سود پرک به عنوان کاتالیزور برای ترانس استریفیکاسیون متانول و تری گلیسیرید استفاده می شود که فقط با سود پرک کار می کند.

مصارف خانگی

سود پرک در خانه به عنوان یک ماده تمیز کننده فاضلاب برای پاکسازی فاضلاب های مسدود شده استفاده می شود. مکانیسم شیمیایی استفاده شده تبدیل گریس به صابون است. صابون محلول در آب است و با شستشو با آب قابل حل است. این ترکیب شیمیایی همچنین مولکول های پیچیده مانند پروتئین تشکیل دهنده مو را تجزیه می کند.

مصرف دارویی

سود پرک به عنوان یک ماده شیمیایی در مسکن‌های رایج و داروهای ضد انعقاد و در داروهای تنظیم کننده کلسترول استفاده می‌شود. این ماده در بسیاری از محصولات زیبایی به دلیل توانایی آن در تثبیت سطوح pH به کار برده می شود. گنجاندن این ماده در محصولات مو، محیط اسیدی کمتری را برای پوست سر، پوست و مو ایجاد می کند. برای آگاهی از قیمت سود پرک می توانید به سایت های فروش مواد شیمیایی مراجعه کنید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : سود پرک , سود پرک چیست؟ , قیمت سود پرک , کاربرد سود پرک, خرید سود پرک , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 195 تاريخ : دوشنبه 10 مرداد 1401 ساعت: 0:16

گونه‌های برجسته نشانه پوست سفت‌تر صورت و بهبود رنگ پوست است. شما برای داشتن ظاهری جوان تر، نیازی به افزایش شاخص توده بدنی ندارید. استفاده از ماسک صورت، تغذیه بهتر از منابع انرژی طبیعی و عادات خوب سبک زندگی برای به حداکثر رساندن ظاهر پوست و استخوان های صورت شما کلیدی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی داشتن گونه های چاق و برجسته بدون افزایش وزن، ادامه مطلب را بخوانید.

درمان های خانگی برای برجسته کردن گونه ها

ظاهر صورت شما معمولاً به سلامت پوست و بدن شما بستگی دارد. تنها با چند تغییر سبک زندگی ساده می توانید گونه های برجسته داشته باشید:

خوب زندگی کردن

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از افزایش وزن در صورت بدون کاهش پری گونه‌ها، محدود کردن مصرف شکر تصفیه شده و به‌ ویژه الکل است. افزایش وزن معمولاً هدف نیست. در عوض، گونه های برجسته باید از طریق بهبود سلامتی، فعالیت بدنی و تغذیه جامع به دست آیند.

سیگار کشیدن یکی دیگر از عادت های اصلی است که باید سعی کنید آن را ترک کنید. سیگار توانایی پوست شما را برای تجدید خود از طریق گردش سلولی مهار می کند. اگر شب ها بد می خوابید، این مشکل ممکن است به شدت تشدید شود. سعی کنید هفت تا هشت ساعت خواب عمیق در شبانه روز داشته باشید و در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.

 محافظت در برابر نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از خطرناک ترین عوامل خطر برای ظاهر پوست شما است. گونه ها ممکن است پژمرده، خشک و دچار لک های کم رنگ یا پررنگ شوند. برای جلوگیری از آسیب نور خورشید سعی کنید در خانه بمانید. اگر مقدور نیست، حتما از پوست خود با کرم ضد آفتاب محافظت کنید. همچنین می‌توان از کلاه و چتر آفتابی برای جلوگیری از آسیب ‌دیدگی پوست استفاده کرد.

غذاهایی حاوی چربی سالم

رژیم غذایی شما باید حاوی مقدار زیادی چربی سالم مانند روغن زیتون و روغن نارگیل و همچنین منابع طبیعی اسیدهای چرب مانند دانه چیا، آووکادو، آجیل و کتان باشد. خوردن آجیل با وعده های غذایی سالم پر از کربوهیدرات های پیچیده برای صبحانه عالی است. جو دوسر له شده، اسموتی ها و سایر گزینه های مغذی، همگی منابع عالی برای اسیدهای چرب سالمی هستند که بدن شما برای پر و زیبا نگه داشتن گونه ها به آن نیاز دارد.

مکمل رژیم غذایی با پیش سازهای تولید کلاژن مانند اسیدهای آمینه گلیسین و پرولین نیز می تواند به تحریک تولید کلاژن در صورت کمک کند. این یکی از رازهای بزرگ برای هر کسی است که امیدوار است لب ها، گونه ها و استخوان های گونه ای پرتر داشته باشد.

سفیده تخم مرغ، لبنیات، مارچوبه و جلبک دریایی همگی منابع غنی پرولین هستند. گلیسین را می توان در هر نوع ژلاتین حیوانی یافت (آبگوشت استخوان، مغز استخوان و سایر مواد غذایی که شامل استخوان یا پوست حیوانات می شود). خوردن مقدار زیادی غذاهایی که صورت شما را چاق می کند، سیستم تولید کلاژن شما را تقویت می کند و با جلوگیری از کاهش وزن عضلات صورت، ظاهری سالم به شما می دهد.

یوگای صورت

نشان داده شده است که حداقل 30 دقیقه ورزش صورت در روز عضلات گونه را تا حد زیادی تقویت می کند. این کارآزمایی نشان می‌دهد که تمرینات صورت، در طی ۲۰ هفته، ظاهر ویژگی‌های صورت شما را بهبود می‌بخشد، و ظاهر گونه‌های برحسته و چربی اضافی صورت را بدون افزایش وزن تنها از طریق دریافت کالری نشان می‌دهد.

تمرینات تنفسی دم و بازدم عمیق یک راه عالی برای شروع یوگای صورت است. توصیه می شود که با یک ماساژ ملایم با انگشت در سراسر صورت و گردن و به دنبال آن ورز دادن با بند انگشتان را ادامه دهید. این حرکات ساده باعث افزایش گردش خون در صورت می‌شود و آن را به یکی از بهترین روش های طبیعی برای درخشندگی پوست تبدیل می‌کند.

برای تقویت بیشتر گونه های خود، آنها را با هوا پف کنید و از دستان برای صاف کردن خطوط دهان خود استفاده کنید و به آرامی روی سطح پوست ضربه بزنید. پس از آن، سعی کنید لب های خود را به داخل بکشید و خطوطی را که احساس می کنید با انگشتان خود صاف کنید.

نقش رتینوئیدها در برجستگی گونه

رتینوئیدها و رتینول چیزی بیش از مکمل‌های مد روز برای مراقبت از پوست هستند. استفاده از هر کدام یکی از مستقیم ‌ترین راه‌ها برای برجسته شدن گونه‌ها و پوست مرطوب است. هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، این ترکیبات گردش سلولی را تحریک کرده و تولید کلاژن پوست شما را افزایش می دهد.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : روش های برجسته کردن گونه , نقش رتینوئیدها در برجستگی گونه, راههای برجسته کردن گونه, برجسته کردن گونه, نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 139 تاريخ : چهارشنبه 5 مرداد 1401 ساعت: 18:43